Jessica Walton - Olen ystäväsi aina

Introducing Teddy (2016)
Painos: 2016
Kustantamo: Otava
Sivumäärä: 28
Mistä sain? Kirjastosta lainattu


''Jos kerron sinulle', Erkki sanoi, ''et ehkä enää ole ystäväni.'' 

''Olen ystäväsi AINA, Erkki!'' 

Erkki-nalle huokaisi syvään. ''Minun täytyy olla oma itseni. Sydämessäni olen aina tiennyt, että olen tyttönalle, en poikanalle. Toivoisin, että nimeni olisi Elli, ei Erkki.''

Olen ystäväsi aina on koskettavan kaunis tarina Tuomaksesta ja hänen nallestaan, joka todellisuudessa syvällä sisimmässään on tyttönalle. 

Tuomas ja nalle leikkivät ulkona, he pyöräilevät, kaivavat kuoppaa ja tekevät kaikkea mitä lapset yleensäkin tekevät. Mutta nalle on surullinen eikä oikein tiedä miten asiasta uskaltaisi kertoa. Transidentiteetistä kertomiseen liittyy pelkoa läheisen menettämisestä.

Se, mikä on Tuomaan reaktio tässä kirjassa, pitäisi olla ihan kaikkien reaktio. Kyllä, juuri näin helppoa se on. Tuomas vain toteaa, ettei välitä mikä on nallen sukupuoli, kunhan vain saa olla ystävä. Aava-ystävälle esitellään uusi nimi ja leikit jatkuvat ihan kuten ennenkin. Edelleen Tuomas ja Elli leikkivät ulkona, pyöräilevät, kaivavat kuoppaa ja tekevät kaikkia mitä ennenkin tekivät. Sama nallehan siinä edelleen on, nyt vain hitusen onnellisempana. 

Lukiessa mietin, kuinka olisi mahtavaa, jos maailma olisi todellakin tällainen. Ehkä lasten maailma onkin, mutta ei suuren osan aikuisista. Voisimme itse kukin varmasti paremmin, jos transihmisyydestä huolimatta välittäisimme toisistamme. 

Samalla kun harmittelin, ettei tällaista ole kirjoitettu vielä kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten, olen herkistyneen onnellinen, että tämä on kirjoitettu nyt. 

*****
Kirjablogeissa vietetään tällä viikolla Pridea. Tämä teos on osa teemaviikkoa. 

Teoksen on kuvittanut Dougal MacPherson ja suomentanut Emma Alftan. 

Kommentit

Suositut tekstit